Elon Musk nie wymyślił Hyperloopa. Spóźnił się o jakieś dwie stówy lat

🕓 30.08.2019
👁 223
🗨
Hyperloop wymyślono już 200 latek temu

Elon Musk nie stworzył koncepcji Hyperloopa, innymi słowy nowatorskiego systemu transportu opartego o rury próżniowe. Mężczyzna ożywił zainteresowanie tym tematem. Bo sam pomysł nabiera... XVIII wieku.

Musk opublikował swoją pracę w 2013 r. jako prosty pomysł. Zachęcił przedsiębiorców i wynalazców z całego otoczenia do pogoni za swoim realizacją. Ci zaproszenie przyjęli. Powstało co w żadnym wypadku kilka firm rozwijających Hyperloop od strony technicznej, z czego spółki Hyperloop One i Hyperloop Transportation Technologies są najbardziej wprawne. Pojawiły się też liczne projekty uniwersyteckie przygotowane pod kątem konkursu organizowanego przez SpaceX - firmę Muska. W tym i projekt z Polski - o którym pisaliśmy w Business Insider Polska.

Zasadniczo pomysł opiera się w systemie rur z obniżonym ciśnieniem (do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego), umożliwiającym lewitację magnetyczną. Dzięki zmniejszeniu oporu powietrza, kapsuły poruszające się tym systemem miałyby uzyskiwać prędkość dźwięku (ok. 1200 km/h).

Hyperloop a mianowicie geneza

Musk jednak nie wydaje się autorem koncepcji, spóźnił się o jakieś dwa wieku - zauważa serwis io9. Jej początki sięgają 1799 r., wynalazca George Medhurst przedstawił pomysł wykorzystujący różnicę ciśnień w przewozie. Dokładniej rzecz nabierając, teoretyzował o systemie tranzytu o napędzie pneumatycznym za pośrednictwem sieci szczelnych, żeliwnych rur. Jednak na teorii się zakończyło.

Zobacz też: Hyperloop pomiędzy Waszyngtonem i Nowym Jorkiem? Podróż zajęłaby 29 minut zamiast 4-5 godzin

Choć autor zmarł, przeżyłan osobiście idea. W 1844 r. w Londynie zbudowano stację dla transportu pasażerskiego opartą na pomyśle kolei pneumatycznej, która działała do 1847 r. To czasy, kiedy napędy parowe były szczytem myśli technicznej. W trakcie kilkunastu lat powstało parę analogicznych stacji - samym Londynie, Dublinie, Paryżu.

The London Pneumatic Despatch to z kolei system zaprojektowany do transportu przesyłek pocztowych, ale był na tak wiele duży, by przewozić również ludzi (na leżąco). Po trakcie ceremonii otwarcia tego systemu w 1865 r. w ten sposób przejechał się ówczesny diuk Buckingham. Pomysł zaczynał inspirować - dwa lata wcześniej początkujący Juliusz Verne napisał opowiadanie "Paryż XX wieku", gdzie pochylił się m. in. na rurowych pociągach przecinających Atlantyk.

Foto: YouTube

Niedługo później powstał testowy odcinek kolei atmosferycznej w parku Crystal Palace. Miał więcej niż 500 m długości, natomiast wagony w tę jak i również z powrotem napędzały obroty śmigła o średnicy w porządku. 6, 7 m. Testy prowadzono dwa miesiące.

Foto: Wikimedia Commons Kolej w Crystal Palace

Za wielką wodą stanął The Beach Pneumatic Transit. Działał na Manhattanie w latach 1870-1873. Można żeby go nazwać przodkiem osławionego nowojorskiego metra. Proch tylko jeden przystanek i jeden wagon poruszany sprężonym powietrzem.

Zobacz także: Elon Musk pokazał pierwszą działającą windę na rzecz samochodów od The Boring Company

Foto: Museum of the City of New York The Beach Pneumatic Transit

Kolej pneumatyczna prekursorem Hyperloopa

Z biegiem czasu większość dużych, głównych ośrodków miejskich korzystała z systemów pneumatycznych do transportu poczty czy wiadomości. Niektóre istnieją w fabrykach, bankach czy szpitalach do dziś, choć odrzucić są używane. Co fascynujące, do 2011 r. korzystał z nich McDonald's przy mieście Edina (Minnesota), aby dostarczać zamówienia kierowcom podjeżdżającym do okienek. Tutaj potraficie sprawdzić, jak to działało.

Foto: Museum of the City of New York Nowojorska poczta spośród pneumatycznym systemem transportu przesyłek

W 1910 r. Robert Goddard osoba o ogromnym wkładzie dla techniki rakietowej, zaprezentował projekt linii kolejowej z Nowego Jorku do odwiedzenia Bostonu. Podróż miałaby trwać 12 minut, a sama kolej podróżować dzięki magnesom w szczelnych, próżniowych rurach. Goddard nigdy go nie zrealizował.

Foto: Wikimedia Commons Projekt kolei Roberta Goddarda

Pomysł wciąż inspirował, zarówno naukowców, jak i pisarzy. Na wstępie lat 90. ubiegłego wieku zespół badaczy MIT przedstawił koncepcję rurowego systemu transportu pomiędzy Nowym Jorkiem a Bostonem, jednakowo jak wersja Muska, oparty o tory magnetyczne.

Foto: MIT

Podobny w przypuszczeniach pomysł przedstawiły później spółki ET3. Zaś The FoodTubes project, przedstawiony w 2010 r. w Londynie, zakładał budowę sieci podziemnych tuneli do transportu jedzenia. To na razie tylko teoria, nikt nie zabrał się za jej realizację wraz z względu na wysokie koszty.

Aż wreszcie nadszedł rok 2013 r., natomiast próżniowy system transportu nabrał szerszego rozgłosu dzięki Muskowi. Na 57 stronach rozwodził się, jak miałoby to działać, jak specjalne kapsuły przewoziłyby 28 osób dzięki raz z Nowego Jorku do Waszyngtonu w tylko 28 minut.

Foto: BusinessInsider. com Hyperloop Elona Muska

Jedna ze wspomnianych przedtem firm, Hyperloop Transportation Technologies, wciela ten pomysł przy życie. W Quay Valley w Kalifornii buduje od momentu 2016 r. 5-milowej długości "nitkę" Hyperloopa, która ma osiągać prędkości do 760 mil na godzinę (ok. 1223 km/h).

Foto: Hyperloop Transportation Technology

W lipcu 2017 r. firma Hyperloop One przetestowała pełnowymiarowy tor DevLoop w Newadzie. Wózek rozwinął prędkość 70 mil na godzinę (ok. 112 km/h), twórcy mają nadzieję, że wartość tę zwiększą do 250 mil na godzinę.

Autor:
Kategoria
Top Aktualności Komentarze
Hossa na rynkach akcji. Kiedy nadejdzie bessa na giełdach? - prognozy
Czasy eldorado na globalnych rynkach akcji dobiegają końca. Powód? Niedźwiedziom potencjałów dodają podwyżki stóp procentowych w USA i raz za razem większa eskalacja „wojny handlowej”. Inwestycjom na giełdach odrzucić sprzyja też zakończenie…...
HGTV nowy kanał TVN od Scrippsa, Katarzyna Jabłońska dołącza do firmy
Po zakupie TVN amerykański koncern medialny Scripps Networks Interactive zamierza mocniej rozwinąć własną działalność w Europie, zaś także w Afryce jak i również na Bliskim Wschodzie. Zmiany dotyczyć będą też naszego…...
HDF Energy realizuje projekt scalający fotowoltaikę i wodór
Francuska firma Hydrog?ne de France Energy zbuduje w Gujanie Francuskiej największy na świecie cel łączący panele fotowoltaiczne jak i również wodór. Gujana Francuska jest terenem, który boryka się z problemami w dostawach…...
Halo! Tu mówi Tesco. Sieć handlowa wypuści na zbyt własnego smartfona  Informacje
Kolejny operator ma zgodę na dodatkowe opłaty przy roamingu. Znamy stawki Uwaga na głuche telefony. Orange ostrzega: nie odbierajcie, nie oddzwaniajcie Nadpłata za aparat telefoniczny. Jak odzyskać pieniądze? Na akcje telekomunikacyjnego…...
«Głupia» kawiarnia rozwija sieć. Naprzód komik  Informacje
Sekretarz ciepła USA chwali Polskę. "Podjęła dobrą decyzję" CIA uruchomiła konto na popularnym wortalu społecznościowym. Dwa powody Chcą wprowadzić opłaty za wjazd na "najbardziej krętą uliczkę świata" Lot trwa blisko 11…...
GUS: Inflacja w lutym spadła o 0, 2  w porównania do stycznia
Podatki, opłaty, akcyza. Rząd posiada plan na dodatkowe miliardy Polska gospodarka pod lupą amerykańskiej agencji. Jest decyzja "Szansa dla polskich przedsiębiorców". Premier o obietnicy szefa chińskiego rządu "Około dwadzieścia miliardów" na…...
GUS: Bezrobocie w górę. Wzrosła też sprzedaż  Informacje
Nawet milion pracowników może wybrać się z Polski. Czarny scenariusz Czarny scenariusz dla produkcji. "Ukraińcy po prostu wybiorą Niemcy" Raport: Polacy preferują pracę w zagranicznych firmach Ponad 12 tysięcy dni niewykorzystanego urlopu.…...
Grupowe zwolnienia w InPost. Ponad 1250 osób bez pracy
W grupie InPost szykują się zwolnienia grupowe. Jak poinformowała spółka pracę straci 1257 ludzi. Powodem jest "ograniczenie nierentownej działalności w obszarze branży przesyłek listowych". "Rozwiązanie umów o pracę ma możliwość potencjalnie dotyczyć…...
Nie znaleziono